Washington Capitals-New York Rangers 3-1

Efter förra årets match fem mot Motreal i plågsamt starkt minne var det med vis bävan jag satte mig ner för att titta på den här matchen. Men mina farhågor visade sig vara helt ogrundade. Inget mentalt haveri i inledningen av den här matchen inte utan en dominant och övertygande insats från Washingtons sida genom hela matchen. Washington vinner därmed den första rundan av slutspelt med 4-1 i matcher. Och får några dagars vila innan de kan börja fokusera på nästa motståndare. Sedan Washingtons senaste och hittills enda finalframträdande 1998, har de bara vunnit en slutspelsserie två gånger (2009 och 2011) och båda gångerna var det Rangers som stod för motståndet.

Matchen inleds med ett mycket starkt byte av Rangers. Det var antagligen deras  bästa bytet i hela matchen.

Washington inleder målskyttet med ett PP-mål från Mike Green 5.59 in i matchen. Allting inleds med att Alexander Semin tacklar en Rangersspelare. Jo det är sant, jag lovar Sasha  open-ice-tacklar  Brandon Dubinsky vilket leder till att Capitals får kontroll på pucken i anfallszonen trots att det var Rangers genom Chris Drury som vann tekningen. Henrik Lundqvist räddar det Greens första skottförsök men kan inte stoppa hans andra skott, vilket är fullt förståeligt med tanke på att hela målgården är full av spelare från båda lagen.

Caps backar är ovanligt bra på att få igenom skott på mål i den här matchen. De skjuter totalt åtta skott på mål. John Erskine har tre skott på mål två av dem i första perioden och båda två var bra målchanser.  Erskine följer upp sin oväntat starka grundserie med en lika stark första slutspelsrunda. Att som 30-åring förbättra och förändra sin spelstil så mycket som Erskine gjort den här säsongen är i sanning imponerande.

John Erskine. Foto:Bridget Samuels

John Erskine. Foto:Bridget Samuels

Framförallt har han  förbättra sin skridskoåkning men han har även utvecklat sin spelförståelse och fått en mer offensiv spelstil. Han har blivit bättre på att göra det där viktiga första passet ur egna zonen. Han ser helt enkelt smartare ut på isen. Mycket av det kan nog härledas till att han har fått mer förtroende i år: han får både mera istid och fick spela 73 grundseriematcher i år. Det är med bred marginal det flest antal matcher han har fått hittills under en NHL-säsong. Han har givetvis också tjänat på att Washington numera spelar en mera defensivt inriktad stil, där forwards ger mycket mer understöd till backarna över hela isen.

Karl Alzner och John Carlson fortsätter att imponera både individuellt och som ett mycket samspelt par. Vid ett tillfälle i första perioden avlossar Alzner ett skott från höger tekningscirkel i Rangers anfallszon när hans klubba exploderar i handen på honom. Rangersspelarna försöker kontra men Carlson går upp i precis rätt läge och avvärjer ett potentiellt mycket farligt läge. Det är backsamarbete när det är som bäst.

Ett annat tillfälle när man verkligen ser laget Washington Capitals är vid 8.20 i första perioden. Boyd Gordon tar en tekning i defensiva zonen och vinner den. Men han vinner den inte enbart på grund av sin egen skicklighet utan genom sitt samarbete med  Matt Hendricks. Det är Hendricks som går in och snor åt sig pucken medan Gordon kan koncentrera sig på att ta bort Rangersspelaren.

Något som gör segern ännu mer imponerande är att de var tvungna att spela med fem backar i nästa hela matchen. Mike Green var tvungen att avbryta matchen strax efter han gjort 1-0 målet. Han slängde sig och täckte ett skott från Matt Gilroy. Och givetvis sin vana trogen var han tvungen att göra det med huvudet. Det var tredje gången i år han fick en huvudskada i en match, han missade 26 av de 28 sista matcherna av grundsäsongen pga en hjärnskakning. Rapporterna säger att han inte är allvarligt skadad och att han kunde ha kommit tillbaka i matchen i fall det varit nödvändigt.

Men nu var det ju inte det. Caps hade klart övertag i både den första och andra perioden. I den tredje perioden så är anfallen förståndigt nog mer sporadiska och alla spelarna är inställda på att försvara ledningen. Men de lyckas ändå undvika att dra sig tillbaka allt för mycket.

Ovechkin gör 2-0 mål på kontring sju minuter in i andra perioden. På grund av Mike Knubles skada så spelar han på högerkanten i den här matchen, vilket han inte gör särskilt ofta och som han gör det. Hela första kedjan gör en utmärkt match. De tillbringade nästan alla sina byten i anfallszonen. Brooks Laich har två assist i matchen, Ovi har ett mål och en assist och Nicklas har ingen utdelning i poängprotokollet men spelar ändå sin bästa match i serien genom starkt tvåvägsspel och en utmärkt match i tekningscirkeln.

Marcus Johansson levererade en underbar flippassning till Sasha Semin som gör 3-0 målet efter en snabb kontring med 4 minuter kvar av matchen. Wojtek Wolski gör 1-3 precis i slutet av matchen. Men kvitteringen kommer för sent för att det ska bli riktigt farligt.

Rangers kämpade väl i serien men det är inget snack om att Washington Capitals var det bättre laget.

******

Hershey Bears som har vunnit Calder Cup de två senaste åren är utslagna ur AHL slutspelet. De förlorade på övertid i match nummer sex mot Charlotte Checkers.

Det här inlägget postades i Referat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Washington Capitals-New York Rangers 3-1

  1. Tess W skriver:

    Var in och kollade var Marcus Johansson var ifrån och det var ju Landskrona så då finns det ju två olika ställen att åka till när bucklan dyker upp i Sverige!
    Bra att de är geografiskt utspridda också!

    Ska bli spännande att se vilka Caps får ta sig an i nästa omgång!

    Stora kramar Tess W

    • Malin skriver:

      Du pratar som om dom redan vunnit alltihop, jag tycker om din optimism Tess.🙂
      Eftersom han spelade i Karlstad före han stack över förväntar jag mig alltid att han ska prata värmländska. Jag blir lika förvånad varje gång han öppnar munnen och det är skånska som kommer ut.

      Och nu har Brynäs värvat storebror Johansson också. Vad tror du blir Martin Johansson en hit eller miss för Brynäs?

      • Tess W skriver:

        ALLA som har den goda smaken att spela för Brynäs är fantastiska!;)

        Klart jag tror de fixar det hela vägen Caps!
        JAG vill verkligen få se den där Bucklan LIVE en gång minst!

        Hur tror ni det går för Vancouver då? Gör de en Caps från förra året, tror ni och blir utslagna direkt?
        Skulle ju vara bra för Tre Kronor kanske?
        Fast inte för Jakob Silfverberg förstås…..
        Jag tror de fixar det i förlängningen Vancouver jag!

        Och TRE KRONOR tar VM GUUUUUUUUUUUUUULD!!!!

        Fan va jag var optimistisk idag då!
        I morgon har det nog gått över….

        Stora kramar Tess W

  2. xa2173 skriver:

    Det var inte många botten utföranden i denna serien, några som hade en dålig match sådär. Känns lite tråkigt hylla en spelare då, men gudars va Brooksie va bra i dessa matcher. Känns direkt som han blivit lite mer pappa för laget, och visar upp att varje sekund är värdefull.

    Som vanligt förtjust i Gordon. Han Hendricks och Bradley gör sitt när de är inne, men oj va Gordon är bra i PK (har redan hyllat Laich så detta får va till Boyd enbart).

    Nej jag kan bara fortsätta, Alzner som inte gör så mycket väsen av sig och förtjänar mer beröm, Semin som fortsatt jobba och inte enbart tagit utvisningar med klubban, Neuvirth målvaktsspel tillsammans med försvarsspelet (förutom Hannans agerande vid 2-3 målet i enda matchen Rangers vann).

    Äh jag nöjer mig där och ser fram mot nästa serie helt enkelt.

    • Malin skriver:

      Jag håller med om att Laich har varit grym i den här serien. Jag har väl tillhört den skolan som tycker att han gör sig bäst på ena kanten i tredje-kedjan. Men i slutet av grundsäsongen och i början av slutspelet har han visat att han inte bara kan hoppa in som en tillfällig hjälpgumma på vilken position som helst, inklusive backplats, utan han kan briljera i första och andra kedjan och göra ett utmärkt jobb som center.

      Bara en sådan liten detalj som att ta tekningarna åt Marcus Johansson har betytt jättemycket. Under en lång period den här säsongen gjorde han inte det som ska vara hans specialitet -krascha målet och gör livet svårt för målvakten men på slutet har han verkligen förbättra sig på den punkten.

      Verkligen förvånande att du skulle hylla Gordon.🙂
      Men jag säger inte emot. Efter att Steckel försvann till New Jersey har jag verkligen varit imponerad av hur bra han har varit på att gå in och vinna de viktiga tekningarna. Inte bara på sin starka sida utan även på sin svaga sida, de som Steckel hade hand om förut.

      Du har rätt om Alzner också han får alldeles för lite kärlek.

  3. Malin skriver:

    Det känns som om det kan gå hur som helst i den serien. Så jag kan helt enkelt inte bestämma mig för om jag tror på Vancouver eller Chicago. Om Sedinarna är hyfsat hela och motiverade så skulle det vara en ganska fin förstärkning ja.
    Jag tycker att Silfverberg har varit bra i det matcherna i landslaget som jag sett men som du säger så är han nog rökt om tex Sedinarna blir tillgängliga.

    Om man forsätter på Brynäs temat så måste det kännas lite småsurt för Mattias Ekholm att ha varit med i all Euro turneringarna för att sedan bli petad lagom till VM. Det ska bli intressant att se om han stannar i Brynäs eller om han gör ett försök i Nordamerika nästa år. Om han väljer alternativ två får han nog räkna med minst ett år i AHL. Nashville måste vara ett av lagen där det är svårast att ta en backplats i hela NHL, tack vare David Poiles besatthet och skicklighet för den delen att drafta backar.

  4. Malin skriver:

    Det verkar som om Tre Kronor inte kommer att få någon förstärkning i mål. Enligt Darren Dreger så vill Rangers att Lundqvist stannar hemma och vilar istället. http://twitter.com/#!/DarrenDreger/status/62665375912955905

  5. RestonM skriver:

    Hej alla bäckisblogg vänner. Jag har varit inaktiv med blogg kommentarer ett tag, men jag ser att samma gäng är still going strong på Malins blogg. Jag skall skärpa till mig också. Jag var med flit pessimistisk inför första rundan efter flera års besvikelser och kommer att forsätta med samma inställning eftersom det ser ut att funka.

    Jag var på plats i Verizon för match 1 & 2…underbar stämning. Sen var det dags för springbreak och jag missade match 3 pga flygresa…match 4 lyckade jag se på ett sport bar i Mexico…vilket var lite skoj eftersom det vi var dom enda där som brydde sig om hockey och barnen (som vi så klart tog med) var uttråkade redan efter full tid. Match 5 trodde jag också att jag skulle missa pga flygresa men hade sån flyt att jag kom på ett flyg med satelit TV! Folk undrade vad jag håll på med som studsade upp och ner i flygstolen.

    Jag är lite orolig över Tampa serien….hade nästan hellre sett Pens…men nu är det bara att köra på!

    • Malin skriver:

      Jag tror starkt på att ha en pessimistisk livsyn det är så mycket lättare att bli positivt överraskad på det sättet.🙂

      Det är härligt att ha dig med i kommentarsfältet igen.🙂 Men jag måste säga att din barnuppfostransteknik oroar mig lite. Hur kan dom bli uttråkade när dom tittar på Washington Capitals?
      Detta är riktigt illavarslande, vad har du att säga till ditt försvar?

      Jag håller med jag skulle också hellre sett Pittsburgh än Tampa.
      Det är skumt vad fort det har gått för Tampa egentligen. Bara för en säsong sedan vad det mer eller mindre givet att Washington skulle vinna varje match och så har det ju verkligen inte varit den här säsongen.

      Och i början av den här säsongen var Stamkos stekhet och det var mycket prat om att han skulle göra 50 mål på 50 matcher, men så blev det ju inte.
      I stället för Stamkos som jag nog trodde hade en ganska bra chans att bli nominerad för ett par månader sedan, är det Marty St. Louis som är nominerad till Hart Trophy tillsammans med Daniel Sedin och Corey Perry. Jag tror dock att Martys chanser att vinna är lika bra som en snöbolls chans i helvetet. Men å andra sidan så har han ju redan blivit utsedd till ligans mest värdefulla spelare en gång tidigare.

      Med risk att låta som en riktigt dålig Modo-supporter så tycker jag att Perry förtjänar att vinna mest. Även fast han är ett litet svin.

  6. RestonM skriver:

    Jaha, barnuppfostran, det vart djupt det här på en gång. Dom tycker faktiskt det är kul om dom är Caps fans, faktiskt så pass att dom figthar med sina bästa kompisar som är Flyers fans…..men efter en dag på beachen och i en Mexikanskt bar med en massa mysko folk förstår jag att typ 5 timmar i den baren kanske var att ta i.

    Har biljetter till Söndags matchen…ikväll blir det att titta på TV.

    • Malin skriver:

      Dom tycker alltså om att fightas med Flyers fans?
      Jag tar tillbaka min kritik, du har gjort ett utmärkt jobb.🙂

  7. RestonM skriver:

    Va fan ska man säga om det här, vad tror ni…kan dom komma tillbaka från det här? Måste säga att jag redan är trött på denna Tampa trap och det känns inte som Caps har något vapen som funkar, dump and chase är inte direkt deras stil.

  8. Malin skriver:

    Jag är fortsatt optimistisk men om de inte vinner den här matchen så joinar jag dig i pessimistklubben. Hela poängen med the trap är väl att man ska bli uttråkad?🙂
    Tampas variant är ju i alla fall lite mindre tråkig än den klassiska Lemaire varianten.
    Om Caps bara lyckas göra första målet i den här matchen tror jag att deras chanser att vinna ökar dramatiskt. Tampa kan inte trapa på samma sätt
    när de ligger under.

  9. Tess W skriver:

    Kan man sova i en splitter ny Caps T-shirt I natt montro?
    MED Bäckis autograf?

    Det måste gå bra i natt!

    Jag tror på 3-1 till Caps i alla fall.
    Vad tror NI ?

    Stora kramar Tess W

  10. Tess W skriver:

    Blev lurad av text tvn igen.
    Såg det när jag redan skrivit inlägget att allt var för sent!
    Så tråkigt!

    Bara VM kvar men det går väl snart åt helvete det också!!!!!!!
    Som ni märker är det positiva slut för min del.
    Vem orkar liksom?

    Stora kramar Tess W

Kommentera

