Atlanta slår Washington med 4-2 i första matchen för säsongen

Första matchen för säsongen för Capitals men alla förväntningar förvandlas snart till oro, två minuter in i matchen faller Atlantas målvakt Ondrej Pavelec oförklarligt ihop på isen. Och anledningen är inte att han blir träffad av en puck för spelet är på andra sidan isen. Han ligger länge livlös och blir till slut utburen på bår och förd till närmaste sjukhus. De första rapporten säger att han har återfått medvetandet och att han undrar hur det går i matchen.
Craig Ramsay Atlantas nya coach har Thomas Torild parafrasen: “working hard is good but working smart is better” som motto. (Thorilds var: ”Tänka fritt är stort
men tänka rätt är större”).
Och det är precis det Atlanta gör i den här matchen. De ser till att att Caps inte får något som helst flyt och rytm i spelet. Under hela matchen så hoppar pucken över Caps spelarnas klubbor medan Atlanta får med sig pucken i vad som känns som alla lägen.  John Erskine har ett gäng tacklingar över hela banan i den här matchen och vissa av dom är bra men han borde kanske ha lyssnat på Ramsey/Thorild i andra lägen.

Under försäsongs matcherna har Caps i stort sett gått som tåget och vunnit fem av sex matcher. Och i de flesta av matcherna har de spelat på ett nytt sätt – det defensiva tänkandet har satts i första rum och och anfallen har varit mer genomtänkta inte så mycket run and gun som förut. Det är aldrig roligt när ens favoritlag förlorar men jag tror att det är bra för laget att inse att det inte alltid fungerar att flyta igenom matcherna för att sedan att ska vara förlåtit för att det tryckt på gasen i sista perioden och precis klarat sig undan med en seger.
Förstakedjan med Knuble, Bäckström och Ovechkin såg otajmad ut, särskilt Ovechkin har inte kommit igång än det märks särskilt i det fysiska spelet, Atlanta spelarna fick in fler tacklingar på Ovie än vad han brukar tillåta.
Bäckström och Chimera har blivit tilldelad varsitt A för bortamatcherna den här säsongen och Nicklas visade lite av sina ledaregenskaper tidigare i vecka när han gav bort 33 ipads – en till alla spelare i laget och även de som jobbar med laget dagligen fick var sin. Men det var inte själva gåvorna som imponerade på mig utan snarare hans kommentarer om varför han gjorde det och sättet han gjorde det på.

Sättet – Han lämnade bara ett paket på varje spelares plats i omklädningsrummet med ett kort hälsning på varje låda.
Kommentaren  – “They’ve helped me play good and make everything easier for me. I just wanted to thank them for helping me out. Signing a new contract, I wanted to show them my appreciation.
“It’s something I came up with and I think they liked it.”

Andra kedjan med Laich, Fleischmann och Semin var den som fungerade bäst för Caps i den här matchen. 1- 0 målet var ett fint klapp-klapp spel med Laich som avslutare.  Fleischmann som hade det väldigt svårt med omställningen till center förra året ser riktigt bra ut vid tekningarna i år, han har dock fortfarande en lång väg att gå för att se ut som en riktig center.
I Marcus Johansssons första byte har hans kedja ett fin anfall men han fortsätter att ha lika stora stora problem med att vinna tekningar som han har haft på försäsongen. Han vann 1 av 8 i den här matchen. Det är lite problematiskt att han inte har någon i sin nuvarande kedja som kan avlasta honom, när han spelar med Laich kan han gå in och hjälpa till när det går trögt.  Men nu har han inte det vilket  innebär att att hans kedja alltid startar i underläge och får kämpa för att bara  ta sig ur egna zonen. Men när han väl gör det ser man vilken underbar skridskoåkare han är.
Alexander Burmistrov, Atlantas förstarundsval från förra året hade en bra premiärmatch i NHL. Han fick  spela i alla situationer tex fick han ta ett stort ansvar i boxplay. Han började matchen i tredje kedjan men spelar så pass bra att han blir uppflyttad till första kedjan med Bergfors och Modin.

I andra periodens inledning så har Björk en underbar plock på ett riktigt bra skott från Antropov. Marcus lina har bra tryck i anfallszonen men John Carlson går fram för aggressivt och Atlanta kontrar men Neuvy räddar dom igen.
Andrew Ladd styr in 2-1 målet från ett skott från Byfulgin.
I slutet av andra perioden gör Evander Kane mål på straff. Ett väldigt tveksamt domslut enligt mig. Det hela startar med att Semin förlorar en sorgduell och Atlanta får pucken och halva laget på mål. Mike Green använder handen för att få bort pucken från målområdet men han sluter inte handsken över pucken – ergo domaren gjorde fel när han blåste för straff.
Atlanta är det klart bättre laget i den här matchen. Caps spelar något bättre än de gjorde när det mötte Atlanta första gången förra året men det säger inte så mycket med tanke på att det var en bedrövlig match från Caps sida. Det var antagligen den mest oinspirerade matchen på hela förra säsongen.
I tredje perioden fixar Fleischmann ett nytt power play. Falsh drar två utvisningar för Washington i den här matchen.
Knuble gör 2-3 målet på kontring på pass från  Ovie och Green. Men comebacken kommer av sig när födelsedagsbarnet Fredrik Modin sätter 4-2 pucken för Atlanta.

Capitals hade vunnit 8 raka matcher mot Atlanta men den här natten ville Atlanta vinna mer än Caps och det var beredd att betala priset för en vinst och det var inte Washington därför vann Atlanta matchen.

Washington har 81 matcher på sig att fixa till allt som inte var bra i den här matchen och tur är väl det för det var mycket som behövs förändrats.
Mina tre stjärnor.
1. Evander Kane.- En grym match på alla sätt och vis.
2. Alexandre Burmistrov han var en av de spelarna som jag hoppades Caps skulle kunna ta i draften. Det ska bli väldigt roligt att följa hans NHL karriär han är definitivt där för att stanna.
3. Michal  Neuvirth – Hade det inte varit för honom hade Washington förlorat med ännu större siffror.

Det här inlägget postades i Referat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Atlanta slår Washington med 4-2 i första matchen för säsongen

  1. Joel skriver:

    Som du säger så fattades helt deras vilja att arbeta och timingen. Det som slog mig var att jag trodde att första linen skulle funka bäst och andra linen skulle strula och vara off, men det visade sig vara tvärtom, vilket glädjer mig. Det är nog enklare för första linen att komma igång än det vore för den andra ifall de hade strulat.

    Caps vinner med 4-2 i Home Opener på Verizon Center.

  2. Malin skriver:

    Jag trodde nog också att 21-14-28 skulle ha mer problem inledningsvis och som du säger det är viktigare att den kedjan klickar än att första linan gör det. Dom kommer nog igång tids nog man får tänka på att Grandpa Slippers börjar bli gammal han behöver lite tid att varva upp.🙂

    Jag vågar inte tippa resultatet. Jag är nämligen en total jinx när jag gör det.

  3. Tess W skriver:

    Äntligen har det börjat!

    Malin du är suverän på att skriva!
    Jag uppskattar verkligen att få läsa så mycket av vad som hände under matchen.
    Så skönt för en gammal stofil som jag som inte klarar att sitta uppe(har ju inte ens rätta kanalerna!) så sent.

    Tror Caps vinner nästa match med 7-2!
    Bäckis gör 1 mål och 1 asisst!

    Stora kramar Tess W

  4. Joel skriver:

    Haha innan jag går o lägger mig:

    GRYMT bettat Tess!😉

    God natt, förväntar mig summering imorgon.. Finns MYCKET att prata om i denna match.🙂

  5. Malin skriver:

    Tack Tess. Jag kan bara hålla med Joel fantastisk tippning från dina sida, jag hoppas att du satte en slant på det resultatet också.

  6. Tess W skriver:

    Varför satte jag inte lite pengar på det??
    Helt otroligt att den gick in!

    Nästa match vinner Caps med 5-3!

    Mest sur ändå är jag över att jag inte var i Läkerol arena och hyllade Ove, Ove, Ove Molin!

    Ingen att gå med och gubben borta, fick nöja min med Globen matchen på 6:an.
    Fast det roligaste där var väl att min låtsas tvilling Foppa var där;)

    Stora kramar Tess W

  7. xa2173 skriver:

    Jag har för mig att nämna Ove Molin i denna bloggen kan skaffa dig en 2 dygns avstängning🙂

    Bra tippat Tess, bara buga. Och tråkigt de inte kunde prestera bättre i första matchen, jag hann aldrig bli orolig dock nu när det vart seger direkt dagen efter.

  8. Malin skriver:

    Absolut!
    Det är vanligtvis värt minst en veckas avstängning, men jag gör ett undantag den här gången men bara för att det var Tess, jag är snällare mot mina favoriter.

Kommentera

