Habs Halak’d Eller?

Jag vet att det inte finns någon ursäkt för den rubriken men jag kunde bara inte låta bli. Mea Culpa.

Jaroslav Halak eller Carey Price efter årets slutspel skulle de flesta välja Halak utan något som helst tvekan men inte Montreal Canadiens GM Pierre Gauthier han tycker att Carey Price är den bättre målvakten. Tillåt mig tvivla.

Både Halak och Price är RFA och Habs har ett tufft löneläge så att behålla båda var ohållbart. Min spontana tanke när jag hörde om affären var att de var galna om inte annat för att Habsfansen kommer bränna ner hela Montreal när det får reda på att hjälten blivit bortbytt mot några osnutna ungar. Än så länge har jag inte hört om några bränder (men det är nog bara en tidsfråga) däremot så fick de både TSN, hockey’s future och twitter att krascha samtidigt, ganska imponerande.

Halak till SaintLouis Blues. Ian Schultz och Lars Eller till Habs.

På papperet känns det som Blues vann klart men efter att ha tänkt lite på det och läste olika analyser känns det inte lika givet längre. Som vi pratat om förut är det verkligen inte målvakternas marknad i år den första juni (när De Fria Agenterna blir tillgängliga) så kommer antagligen Nabokov, Turco, Niittymäki, Mason, Ellis, Leighton, Theodore, Biron, Hedberg och Emery ut på marknaden.

Det är fler målvakter lediga än vad det finns målvaktsplatser att fylla. Habs tanke att det är bäst att smida medan järnet är varmt i kombination med att Halak och klubben inte drog jämnt gör att det kanske inte var så dum ändå.

Halak är sannolikt dem målvakten som kommer att bli dyrast i år och Habs hade helt enkelt inte råd att behålla honom. Det är ju möjligt att  hela affären bara var en enda stor lönedumpning.

Skulle de ha väntat för att få med fler lag i budgivningen tex Flyers, Sharks eller Tampa Bay, kanske men sannolikt höll sig de lagen kalla i vissheten att även fast deras målvaktssituationer inte ser bra ut så kommer det finnas många fler och billigare målvakter att tillgå.

Skulle de ha valt att ta picks i stället för Eller och Schultz, jag lutar nog lite åt det alternativet.

Men å andra sidan tror jag verkligen på Eller i ett lag med en tränare som tror på honom kommer han att göra stordåd han har allt som krävs för att bli en bra nhlspelare. Schultz-junior har jag aldrig sett spela men han är ju bror till Jeff Schultz och då måste man vara bra🙂

Skämt åsido, självklart är det Eller som har störst potential av de två.

Det här inlägget postades i Ramblings och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Habs Halak’d Eller?

  1. Tess W skriver:

    Om jag är nöjd med Bjurling(var det så han hette?)det återstår väl att se, om han tar Brynäs till final är jag mycket nöjd!!
    Äh, han blir säkert bra!

    Lite reklam igen:
    I morgon 12.00- 14.00 i Läkerol arena kommer Bäckis att vara där och signera NHL tröjor som man kan köpa där!
    Det är Hockey mässa där mellan 10.00-16.00.

    Stora kramar Tess W

  2. Tess W skriver:

    Är nu lycklig ägare till en Washinton capitals t-shirt med Bäckis nummer på!
    Visst ja, han har signerat den också!!!!!!
    Min man tog dessutom kort på det så det är förevigat.
    Däremot avstod jag från att be om en kram, tror nog att han får kramas tillräckligt med gamla tanter ändå stackarn!

    Någon annan som var där?

    Stora kramar Tess W

Kommentera

