Nicklas Bäckström: ”It’s an honor to play for my country”

Nicklas Bäckström has accepted an invitation to join Team Sweden (Tre Kronor) for the IIHF World Championship. The tournament is being co-hosted by Finland and Bäckström’s home country Sweden. Bäckström has played at Worlds three times before and in 2006 he was part of the Tre Kronor squad that won the gold medal.

“The thought about Worlds has been at the back of my mind for a long time. It’s an honor to play for my country and when the tourney is being played at home it feels extra special.”

”I’m hoping that I can take a flight that leaves Washington on Monday and arrives in Stockholm on Tuesday morning. That would mean that I could play against Latvia on Tuesday night,” Nicklas Bäckström told Swedish paper Expressen.

”I’m healthy and feel like I’m in good shape.  If you think about it, I only played half a season due to the injury I had this year.”

Nicklas Bäckström practicing with Tre Kronor.

Nicklas Bäckström practicing with Tre Kronor.

Last year Bäckström turned down an invitation to play for Tre Kronor in the World Championship due to a recurring thumb injury. Because of that, he received massive criticism in the Swedish press during the entire summer of 2011 and the criticism has never  completely stopped since then. I have written about that criticism and Nicklas’s comments about it before in this post from November last year.

”I have always said that if I’m healthy, I will never turn down a invitation to play for my country. The last two times I’ve been asked to play for Tre Kronor, I have been too injured and haven’t been allowed to play. I simply couldn’t play then, but this year my body feels healthy,” Bäckström told another Swedish paper Aftonbladet.

New York Rangers goaltender Henrik Lundqvist told Swedish Radio that Nicklas Bäckström was one of the Washington Capitals key players.

”He makes the the other skilled forwards on that team better. He brings out the best in them. I also thought he played very physical in the series against us. He played really well.”
Nicklas Bäckström to Aftonbladet, ”It’s hard to give yourself too much credit when your team loses, but I would be lying if I said anything other than that I feel pretty good right now.”
Det här inlägget postades i Översättningar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Nicklas Bäckström: ”It’s an honor to play for my country”

  1. Tess W skriver:

    Ja, vad skönt att han kommer till VM!
    Det går ju bra för Sverige men vi får hoppas att skadorna slutar att komma nu!
    Vilken målvakt tror du att de anmäler nu när inte Henke är aktuell?
    Svedberg?
    Var på 100 firande i lördags på läkerolen det var kul!

    Stora kramar Tess W

    • Malin skriver:

      Jag har ju inte sagt grattis till dig kom jag just på.
      Grattis till SM-guldet Tess!
      Jag tror att de tänker köra med två målvakterna de har. Cristopher Nihlstorp har varit med på träningarna som tredje målvakt så det blir väl han antar jag.
      Jag hade ju självklart föredragit att Nicklas spelade mot Jersey istället för VM men nu är det ju som det är. Förhoppningsvis blir detta hans genombrott in Sverige. Han är ju fortfarande ganska underskattad här.

  2. Tess W skriver:

    Tack Malin!
    Det var ju så kul att få se Bäckis!
    Jag ser ju inte på NHL matcherna så det var ett tag sedan!
    Synd att han inte var med på träningsmatchen på Läkerolen jag var nämligen där och tittade.
    Jag tyckte han gjorde bra ifrån sig speciellt med tanke på att han landade i Sverige samma morgon!
    Ser fram emot fortsättningen hoppas det håller hela vägen!

    Stora kramar Tess W

    • Malin skriver:

      Det gjorde det hela lite extra speciellt för dig. Jag ser ju sjuka mängder NHL matcher men har inte sett Nicklas spela en riktig match live sedan han stack över till NHL. Tyvärr är jag inte tillräckligt rik för att se någon av VM-matcherna på plats. Vilket är riktigt ledsamt ärligt talat.
      Jag håller också tummarna för att det ska bli svenskt guld så klart.
      Men jag ser lite gladare ut när jag gör det än vad Nicklas gör i den här bilden. http://www.expressen.se/sport/hockey/tre-kronor/backstrom-det-blir-en-harlig-match/

  3. Tess W skriver:

    Suck!! Det var de, de!SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ tråkigt!!!!!
    Nu får vi hålla på Finland då!
    Vilka tror du tar hem NHL bucklan då?
    Jag håller på Henke jag!

    Stora kramar Tess W

    • Malin skriver:

      Vilket lag håller du på nu? LA eller Devils?

      • Tess W skriver:

        Svårt val eftersom jag är ännu mer okunnig om dessa lag än Caps!
        Men är det inte så att LA har en svensk målvakt läste jag någonstans så då håller jag på dem!
        Stora kramar Tess W

  4. Malin skriver:

    Jag har inga starkare känslor för något av lagen men håller väl en halv tumme på Kings. LA hade en svensk målvakt för ett par år sedan när Erik Ersberg spelade där. Johan Hedberg är målvakt för Devils, kanske var det honom du tänkte på?

    • Tess W skriver:

      Då är det ju Devils jag håller på!
      Hi,Hi kommer inte att bli något ramaskri från mig vilken än som vinner!
      Hur länge är det sedan respektive lag vann senast?
      Lite extra kul när det är något lag som fått jobba länge liksom!

      Typ så där 13 år eller så som Brynäs ;)

      Stora kramar Tess W

      • Malin skriver:

        Devils vann senast 2003 och LA har aldrig vunnit. Så då kanske du ska hålla på LA i alla fall?

  5. Tess W skriver:

    Så här gör vi! Jag lovar att bli glad vilka som än vinner! Men det ser ju onekligen ut att vara avgjort? Men vem vet de kanske vänder på det.

    Stora kramar Tess W

Kommentera

